dimecres, 5 de desembre del 2012

Taxonomia de Bloom

La Taxonomia de Bloom és una teoria creada per Benjamín Bloom el 1950. Consisteix en un conjunt de mecanismes clau per docents, es crea per estructurar i comprendre els processos d’aprenentatge. La Taxonomia atent moltes de les pràctiques tradicionals de l’aula, però no atent a les relacionades amb les TIC i només es centra en el domini cognitiu. És a dir, no es pot entendre un concepte si primer no el recordem i no podem aplicar els coneixements i conceptes si no els entenem.


Als anys 90, la taxonomia va ser revisada per un antic estudiant de Bloom, Lorin Anderson. La nova Taxonomia no es restringès a l’àmbit cognitiu, sinó que té elements cognitius, mètodes i mecanismes. La Taxonomia per a l’era digital s’enfoca en els mecanismes i les TIC, és a dir, per a recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear.



Aquesta Taxonomia revisada té unes subcategories:
- Habilitats del pensament d’ordre inferior: recordar, entendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear.
- Habilitats del pensament d’ordre superior: Els verbs anteriors no atenen als nous objectes, processos i accions, que degut a la integració de les TIC, fan referència tant a les nostres vides i en els estudiant, com a les classes.
- Habilitats del pensament: La Taxonomia defensa que és més important el coneixement que no pas el contingut, aquestes habilitats són fonamentals per aconseguir els coneixements.

A continuació podem veure una taula que va ser realitzada amb l'objectiu de relacionar cada verb que la Taxonomia de Bloom ens aporta amb algun programa educatiu que hem treballat durant el curs:

Categoria/Verb
Activitat GITIC
Activitats escolar
Crear → animarScratch: Permet crear animacions en el que diferents personatges evolucionen per la pantalla, parlen, etc.

En el dossier d’Aprenentatge podem tenir més informació sobre l’scratch. (el meu bloc o el d’un company)
- Amb l’scratch podriem fer animacions que poden ser compartides a través del seu espai-web...
- També podriem crear animacions amb plastilina i la realització de vídeos.
- Alguns professors, com Frank Sabater, fan propostes a través de la xarxa de com utilitzar l’scratch a l’aula.
Crear → publicarBloc: El bloc està dissenyat per transmetre informació i és com un diari, és a dir, cada article té una data de publicació, de tal manera, tant el que escriu el bloc com el que el segueix, pot fer un bon seguiment d’aquelll bloc.- Amb el bloc podem publicar articles, presentacions de google, videos del YouTube, presentacions de prezi...
Analitzar → enllaçarPrezi: El prezi és una eina molt útil per crear presentacions d’una manera original i diferent al power point. La seva extensió és ilimitada i el seu creador pot jugar amb això.- Amb el prezi podem fer presentacions adjuntant vídeos i imatges.
Aplicar → compartirTwitter: El twitter és un microbloc que permet els seus usuaris enviar i llegir missatges d’una longitud màxima de 140 caràcters.- Amb el twitter podem seguir a persones i d’aquesta manera veure els seus tuits i les imatges que penjen a la xarxa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada